Cukorbetegek számára tervezett étrend

A cukorbetegség az egyik leggyakoribb anyagcsere zavar a világon. A kezelése sem olyan egyszerű, ugyanis életmódterápiára és inzulinos vagy gyógyszeres közbenjárásra is szükség van a tünetek enyhítése érdekében. Cikkünkben ezúttal a cukorbetegek számára tervezett étrend ismérveit fogjuk végigvenni.

Cukorbeteg diéta

A cukorbeteg embereknek nagyon szigorú diétát kell tartaniuk, hogy a vércukorszintjüket minél egyenletesebben tudják tartani. A diéta alapkövét a meghatározott szénhidrátbevitel jelenti. A legtöbb esetben ezt 160 grammban határozzák meg naponta, de a páciens fizikai állapotától, életkorától és fizikai aktivitásától függően ez változhat plusz és mínusz irányba is.

A másik lényeges pontja az étrendnek, hogy naponta 5-6 alkalommal kell enni és minden kisebb étkezésnek tartalmaznia kell szénhidrátokat. A reggelinek a legkevesebbet, hiszen ha a szénhidrát megdobja a vércukorszintet mér ébredés után, akkor nem lesznek a vércukormérésnek megfelő értékei.

A diétának fehér húsokat, zöldségeket és rostokat kell többségében tartalmaznia elsősorban az elegendő szénhidrát mellett. Jó néhány ingyenes étrendminta is elérhető az interneten és emellett szakértő dietetikus is segíti a diabéteszeseket az első időszakban.

cukorbetegek számára tervezett étrend

Mozgásterápia cukorbeteg embereknek

Sok cukorbeteg nem mozog eleget, ugyanis attól fél, hogy a sportolástól hirtelen leeshet a vércukorszintje. Pedig épp ellenekzőleg, a rendszeres napi testmozgással sokkal jobban egyensúlyban lehet tartani a vércukorszintet és a sportolás az általános közérzetre is jó hatással van.

A 2-es típusú diabéteszesek esetében pedig még a testsúlyfelesleg ledolgozásában is segíthet a napi testmozgás, ami igazából bármi lehet és páciensenként változhat is. Mivel az 1-es típusú cukrosok általában labilisabbak, így nekik kezdetben mérsékelten ajánlott a sport. De a gyors sétam, a kutyasétáltatás, túrázás mindenkinek egyformán beválhat.

Akiknek nem annyira jellemzők a napi rosszullétek, nekik akár kocogás, ladajátékok is szóba jöhetnek, hiszen a mozgás csökkenti a vércukorszintet és a sejtek inzulinfelvevp képességét is javítják.

 

Vissza a tetejére